Hervormde Gemeente Wateringen 

   (Wateringen, Kwintsheul en Wateringse Veld)

 

 

 

 

Kerkdiensten

Vrijdag  18 april 2025 (Goede vrijdag)
19.00 uur: Ds. Bart Schoone uit Poeldijk (Heilig Avondmaal)
Dienstdoende ouderling: Dhr. Jan Torn

Zondag  20 april 2025 (1e Paasdag)
09.45 uur: Ds. Bart Schoone uit Poeldijk
Dienstdoende ouderling: Dhr. Teus van der Plaat

19.00 uur: Ds. F.J. van Harten uit Scheveningen (Paaszangdienst)
Dienstdoende ouderling: Dhr. Teus van der Plaat

Zondag 27 april 2025
10.00 uur   Ds. M.J. Tekelenburg uit Monster
Dienstdoende ouderling: Mevr. Petra ‘t Lam

19.00 uur: Ds. H. Schaap uit Rotterdam
Dienstdoende ouderling: Mevr. Petra ‘t Lam

 

Berichten van ds. Bart Schoone

Een evangelie vol beweging
Het Paasevangelie is een verhaal vol beweging. In de eerste plaats is daar die steen die voor het rotsgraf geplaatst was. Maar dan vertelt de evangelist Matteüs ons dat er een grote aardbeving komt, want een engel des Heren daalde uit de hemel neer, kwam nader en hij wentelde de steen weg. Nu staat de steen niet langer voor het rotsgraf. Verder zijn het Maria van Magdala en de andere Maria, die in beweging zijn, want ze gaan naar het graf toe. Maar daar ontmoeten ze de engel die plaatsgenomen heeft op de weggerolde steen. En de engel vertelt de vrouwen wat er gebeurd is – door de engel worden de vrouwen ingewijd in het geheim van de paasmorgen. De engel vertelt de vrouwen ook, dat ze niet bang hoeven te zijn. Jullie zoeken Jezus, maar Hij is hier niet meer, want Hij is opgewekt.
En dan is er van nóg een derde beweging sprake: als de vrouwen uít het lege graf komen is er nog niet sprake van vreugde of verwondering. Nee, we lezen dat de vrouwen bevangen worden van ontsteltenis, siddering, ontzetting en vrees. Maar….. die angst en die vrees zijn gelukkig niet de laatste woorden. Er mag een weg afgelegd worden van ontsteltenis en ontzetting naar verwondering. Ja, verwondering – dat is een wezenlijk aspect van het paasverhaal. En toen zij opzagen, aanschouwden zij, dat de steen was afgewenteld. Zij aanschouwden – dat is meer dan het gewone zien. Het is zien dat er iets bijzonders aan de hand is.
Op de paasmorgen gaat het dus om zien, om méér te zien en geloven. En dat veroorzaakt nog meer beweging. We zagen de bewegingen daar in de graftuin:

  • De steen die weg is voor de opening van het graf.
  • De vrouwen die naar het graf gaan.
  • De vrouwen die de opdracht krijgen om op weg te gaan naar de discipelen.
  • En dan is er nog de beweging van ontsteltenis naar verwondering en geloven.

En al die bewegingen veroorzaken nóg meer beweging. De engel sprak: “Gaat heen, zegt tegen de discipelen dat Jezus hen zal voorgaan naar Galilea. Daar zullen jullie Hem zien”. En zo gaat het paasevangelie vanuit Jeruzalem naar Galilea en verder en verder, de hele wereld over. En het zet mensen in beweging, omdat ze zien – ja, méér zien, – omdat ze geloven!!

Dat paasevangelie zet ook ons in beweging en mag ons bemoedigen.

Pastoraat
Laat ik om te beginnen u er nog eens op  wijzen dat, als u deze woorden leest, er al ruim een week verstreken is sinds ik ze noteerde. Na een week kan de situatie gewijzigd zijn. Er gebeurt het nodige op pastoraal vlak. Momenteel kan ik het volgende mededelen: de heer Jaap van der Snoek is opgenomen in verpleeghuis De Kreek in ’s-Gravenzande. Hij verblijft op afdeling ‘de mantelmeeuw’. Miranda Bennink mocht weer naar huis terugkeren (Komkommerstraat 50) Mevrouw Tina Tuit (Meloenpad 55) heeft een heupoperatie ondergaan. De heer Jan Roobol (de Ark, kamer 322) heeft de afgelopen weken maar liefst vier keer in het Reinier de Graaf gelegen. Bij hem is een been geamputeerd. Heel erg moeilijk allemaal! We hopen en bidden dat het genezingsproces nu goed en voorspoedig mag verlopen. De heer Ben van Nieuwkerk (Kwintlaan 9, Kwintsheul) is opgenomen in het Reinier de Graaf Gasthuis.  Mevrouw Willy van der Gaag zal, als alles goed gaat, op 16 april geopereerd worden aan haar heup. De heer Bert van de Berg is in afwachting van maar liefst drie operaties aan de lever in het Erasmus M.C. in Rotterdam. De heer Frans Dieleman (Kruilier 9) wacht op een knieoperatie in het orthopedisch centrum in Zoetermeer.
Reden genoeg om genoemden in ons gebed te gedenken. 

Tenslotte wil ik u hele goede Paasdagen toewensen.  

Ds. Bart Schoone

 

Overige berichten

Agenda 18 april t/m 3 mei 2025 (overgenomen uit de agenda van de kerkapp)
Heeft u een activiteit die niet in de kerkapp staat maar die u wel genoemd wil hebben in dit blad, dan kunt u deze doorgeven aan de scriba, email; scriba@plein5.nl

  • Dinsdag 29 april, 09.30 uur –  Bidden voor vervolgde christenen in de voorzaal

(Goede)Vrijdag 18 april 2025
Op vrijdag 18 april is het Goede Vrijdag en het is een goede gewoonte om deze dag in de avond het Heilig Avondmaal te vieren met elkaar. In deze dienst, die begint om 19 uur, gaat voor Ds. B. Schoone uit Poeldijk.


Bij de (Paas)diensten van 20 april 2025
Pasen! De Heer is waarlijk opgestaan! In deze feestelijke dienst gaat voor dominee B Schoone uit Poeldijk. Deze dienst start traditiegetrouw om 9.45 uur met samenzang. De dienst begint om 10 uur.
Dit jaar is er geen paasontbijt omdat de Smidse wordt verbouwd. Volgend jaar weer!!!
De avonddienst is een Paaszangdienst, in deze dienst gaat voor dominee van Harten uit Scheveningen. Mooi om zo met elkaar de paasliederen te zingen.

Bij de diensten van 27 april 2025
Zondagmorgen 27 april hoopt voor te gaan, onze consulent, dominee J. Tekelenburg. Afgelopen zomer ging hij voor toen we kerkten in de Smidse. Nu mag hij voorgaan in de kerk. We zien uit naar deze dienst. Uiteraard zullen we, na de zegen, het 1e en 6e couplet zingen van “Het Wilhelmus”. Dit in verband met de 58e verjaardag van onze Koning Willem Alexander.

In de avonddienst hoopt voor te gaan dominee Schaap uit Rotterdam

Tot slot

Een paasliedje dat wij vroeger, jaren 70, zongen op de zondagsschool.

’t is Pasen, zei de vink
en sloeg een liedje van plezier
en de merel op het dak,
in zijn allerbeste pak,
zong ook al dat het Pasen was
van tiere liere lier.
En de klokken luiden luid
boven alle vogels uit.
’t Is Pasen, Halleluja.

‘t Is Pasen overal,
voor alle mensen klein en groot,
en met Pasen ieder jaar,
dan vertellen wij elkaar
dat Jezus wonderbaarlijk
is verrezen van de dood.
Hij kocht alle mensen vrij
van de zond en slavernij.
’t Is Pasen, Halleluja.

Een hartelijke groet van uw scriba,
Christine Bosma


Open Doors 29 april 2025
Op 8 maart was het Internationale Vrouwendag. Op die dag wilden we speciaal stilstaan bij vervolgde christenvrouwen. De discriminatie en vervolging die zij aan den lijve ondervinden verschilt van die van mannen. Op basis van jarenlang onderzoek zien we de vijf belangrijkste vormen van vervolging waar vrouwen specifiek mee te maken hebben. Vervolging die zich vaak deels onzichtbaar afspeelt.

Gedwongen huwelijk
Een gedwongen huwelijk is een vorm van uitbuiting, intimidatie en controle die overal ter wereld wordt toegepast. In Noord-Afrika bijvoorbeeld kunnen jonge ex-moslima’s tot een huwelijk worden gedwongen. Zo wordt voorkomen dat ze hun nieuw gevonden geloof voortzetten en het geloof van hun familie verlaten, waardoor de eer van de familie gered is. De families dwingen de jonge vrouwen vaak om met veel oudere mannen te trouwen in de verwachting dat de echtgenoot haar onder druk terugbreng naar de islam.

Seksueel geweld
Bij mannen kent vervolging vaak de vorm van recht-in-je-gezicht fysiek geweld, bijvoorbeeld in sub-Sahara Afrika. Bij vrouwen en meisjes wordt juist seksueel geweld als wapen ingezet.
Een onderzoeker geeft aan dat bijvoorbeeld in de Centraal Afrikaanse Republiek “christelijke vrouwen en meisjes een verhoogd risico lopen op verkrachting … en op gedwongen huwelijken tijdens aanvallen van militanten. Er zijn gevallen bekend van seksuele slavernij voor ontvoerde meisjes.”
In landen als Egypte, Pakistan en talloze andere plekken worden christelijke vrouwen als tweederangsburgers gezien. Via lokale partners horen we verhalen van seksueel geweld om te intimideren en angst te zaaien in de christelijke gemeenschap.

Fysiek geweld
Talloze onderzoeken laten zien dat op plekken van vervolging fysiek geweld specifiek tegen meisjes en vrouwen wordt ingezet. Van aanvallen met zuur in Pakistan, mishandeling door familie in Vietnam, tot bruut geweld door extremistische groepen in de Democratische Republiek Congo. Huiselijk geweld komt vooral voor als ontdekt wordt dat vrouwen christen zijn geworden en niet meer meegaan in het geloof van het gezin of de familie.

Geestelijk geweld
In tegenstelling tot mannen worden meisjes en vrouwen vaak achter gesloten deuren onder druk gezet. Deze tactiek laat misschien geen lichamelijk littekens na, maar intimidatie, bedreigingen en isolement laten diepe sporen na.
Als een vrouw het geloof van haar familie verlaat om Jezus te volgen – en dat wordt ontdekt – dan wordt dat gezien als verraad en brengt zij schande op haar familie. Als ze getrouwd is, kan het betekenen dat ze uit huis gezet wordt en haar kinderen kwijt is. Veel vrouwen worden dan ook tot scheiding gedwongen. Is een vrouw ongehuwd dan kan ze huisarrest krijgen, opgesloten worden in een kamer zonder contact met familie of zoals eerder genoemd uitgehuwelijkt worden. Dit alles met als doel om haar met veel druk terug te brengen tot het geloof van de familie.

Ontvoering
Met een ontvoering word je letterlijk losgerukt uit de gemeenschap en familie. Zonder waarschuwing kunnen groepen schoolmeisjes of vrouwen en ook individuen ontvoerd worden bij aanvallen op hun gemeenschap. Terwijl overlevenden die naar huis terugkeren met dit soort uitdagingen te maken krijgen, keren veel ontvoerde vrouwen en meisjes helemaal nooit meer terug. Het verlies van dochters, echtgenotes en moeders maakt de christelijke gemeenschap kapot.

Kwetsbaarheid en veerkracht
Hoewel het gemakkelijk kan zijn om vervolgde christelijke vrouwen en meisjes te reduceren tot een slachtofferrol, is de realiteit dat zij waardevol zijn in Gods ogen zijn en in hun kwetsbaarheid vaak ook veel veerkracht hebben. In hen zien we voorbeelden van doorzettingsvermogen en moed te midden van tegenspoed. Hun verhalen van geloof, opoffering en hoop zijn een voorbeeld voor ons en mogen ons aanmoedigen naast hen te staan in gebed.

Wilt u voor deze en andere vrouwen bidden, kom dan op dinsdag 29 april a.s. om 9.30 naar de voorzaal van de kerk. Iedereen is van harte welkom. Ook voor onze eigen gemeente wordt gebeden.