Zondag 3 september 2023
Dienstdoende ouderling: Mevr. Christine Bosma

19.00 uur: Ds. J. Henzen
Dienstdoende ouderling: Mevr. Rika van Westenbruggen

In de morgendienst mogen we in ds. F.J. van Harten (emeritus te Scheveningen) een graag geziene en gehoorde collega verwelkomen. Ikzelf sta op het preekrooster voor in de avonddienst. Beide diensten van harte aanbevolen.

Bij de heer P. van Raamsdonk (Pastoorspad te Wateringen) zou vorige week donderdag een nieuwe ‘shunt’ (aansluitpunt voor dialyse) worden geplaatst. Omdat er voorafgaand aan de operatie uit de verkeerde arm bloed is afgenomen, kon de ingreep op het laatste moment niet doorgaan en is deze enkele weken uitgesteld. Wat een domme fout en hoeveel pech kun je hebben…. We wensen Piet en Gerrie heel veel sterkte en Gods kracht schenkende nabijheid toe. De heer J. van de Snoek (Elzenhove te Kwintsheul) is na zijn ziekenhuisopname vanwege een urineweginfectie weer thuis. Wat doet Jaap zijn best om het gewone dagelijkse leven weer op te pakken (en wat lukt dat goed!), maar wat valt het hem zwaar. We hopen en bidden dat hij in kracht en conditie weer wat aansterken mag.

Overleden
Mij bereikte vorige week vrijdag het bericht dat de heer J. Pothof donderdagmiddag 24 augustus tijdens het racefietsen plotseling is overleden aan een ernstige hartaandoening. Reanimatie mocht helaas niet meer baten. Jan is 66 jaar geworden. Wat verdrietig voor Marianne en de kinderen en wat ingrijpend nu ze net een jaar geleden verhuisd zijn naar de Veluwe in de hoop daar een mooie oude(re) dag tegemoet te gaan. Momenteel heb ik verder geen informatie, maar we leven in gedachten en gebed mee met Jan zijn dierbaren en wensen ze Gods ontfermende nabijheid toe. Mocht u een bemoediging willen sturen, dan kunt u met mij contact opnemen voor het adres.

Een keer of vier per jaar kom ik met drie studievrienden (in de jaren 80 studeerden we aan de Rijksuniversiteit van Leiden) en collega’s op een vrijdagavond bij elkaar om gezellig te eten, bij te praten, een glas wijn te drinken en….. een potje te klaverjassen. Twee van ons (waaronder ik) zijn ‘gewoon’ gemeentepredikant, een ander is predikant bij de landelijke politie en de ander is Classispredikant (voorheen voorzitter Synode). ‘Om de beurt’ spreken we bij elkaar thuis af in Alkmaar, De Bilt, Voorhout of Wateringen. Vorige week vrijdagavond was de pastorie in Wateringen de plek van ontmoeting. En wat was het weer goed: Lekker gegeten, veel gelachen, serieuze zaken gedeeld en een spannende pot gespeeld. Goed om zo’n ontspannende avond te hebben in de soms hectische en roerige tijden die het gemeentewerk soms kan geven. Even relativeren, elkaar adviseren en bemoedigen en ook samen het geloof en vertrouwen uitspreken dat het ook wel weer goed komt.
Het is tenslotte Jezus die zorgt voor zijn Kerk en ook voor haar voorgangers en predikanten…..

Open Monumentendag 9 september 2023, thema 2023: ‘Levend Erfgoed’
Pleinkerk open van 10.00 – 16.00 uur.
Onze Pleinkerk is het oudste rijksmonument van Wateringen. Elke zondagochtend en avond staan de deuren open voor de kerkdiensten.  Op zaterdag 9 september is er gelegenheid voor alleman om rustig alle bijzonderheden in ons kerkgebouw te bekijken.
Vrijwilligers zijn present en vertellen graag over de geschiedenis van de kerk, de houten borden met bijbelteksten, de preekstoel, de ambtsbanken, het Bätz-Witte orgel, etc. Het is ook mogelijk om de toren te beklimmen. In de voorzaal wordt een kopje koffie geschonken.
Joke staat onder de toren met haar vertrouwde homemade-winkeltje met cakes, appeltaarten, koekjes, jams en vruchtensappen etc. U welbekend !

U bent van harte welkom.

Van de jeugdwerkers Gesina en Roeland
Het was zover, de zomervakantie stond voor de deur. De eerste zomervakantie waarin Roeland en ik vier weken lang, naast ons andere werk, activiteiten hebben aangeboden voor kinderen en jongeren in verschillende leeftijden. Maar voordat we dit deden hadden we zelf ook nog even twee weken vakantie, waarin we energie konden opdoen voor de komende activiteiten. Het bleek dat we deze energie ook hard nodig hadden. We begonnen de eerste week vrij rustig met 5 tot 10 kinderen per activiteit, maar met de week werd het drukker en we eindigden zelfs met 20 tot 30 kinderen per activiteit. Vooral het pizza bakken, de escaperoom en het lasergamen was een groot succes, maar ook vonden vooral de meiden het leuk om armbanden te maken. Natuurlijk was voetballen bijna altijd mogelijk en vooral de jongens, maar ook een aantal meiden, vonden het leuk om te doen. We doen nu even wat rustiger aan om daarna met frisse zin te starten aan het kerkelijk jeugd en kinderwerk. Daarnaast blijven we natuurlijk, ook de komende tijd, missionair actief.

Orgelconcert door Gert van Hoef
Op D.V. zaterdag 2 september a.s. zal de jonge, maar al zeer bekende organist Gert van Hoef uit Barneveld plaatsnemen op de orgelbank van het Bätz-Witteorgel van de Pleinkerk in Wateringen. Hij zal het 4 e concert verzorgen in de serie ‘Orgelconcerten 2023’ en heeft hiervoor een aantrekkelijk programma samengesteld dat eindigt met een improvisatie op verzoek. De verrichtingen van de organist en zijn registranten zijn op 4 grote schermen te volgen.
Het concert begint om 19.30 uur. De toegangsprijs is € 9,00 en € 8,00 voor 65+, incl. koffie of thee na afloop van het concert. Kinderen t/m 16 jaar hebben gratis toegang. Meer informatie op www.orgelwateringen.nl

U/jij bent (weer) van harte welkom!