Zondag 16 april 2023
Dienstdoende ouderling: Mevr. Rika van Westenbrugge

19.00 uur: Ds. F.J. van Harten uit Scheveningen
Dienstdoende ouderling: Mevr. Rika van Westenbrugge

In zowel de morgen- als de avonddienst mogen we in resp. ds. D. van Vreeswijk (Rotterdam) en ds. F.J. van Harten (emeritus te Scheveningen) twee bekende en graag gehoorde en geziene gastpredikanten verwelkomen. Beide diensten van harte aanbevolen!!

Ik denk dat we dankbaar terug kunnen kijken op zowel de Avondmaalsdienst op Goede Vrijdag als op de feestelijke Paasmorgendienst. Prachtig ook dat het enthousiaste Rijswijkse koor ‘Inspirited’ haar medewerking verleende. Wat de opkomst betreft viel mij op dat er een aantal mensen was, die we een tijd al niet hebben gezien. Wat fijn dat jullie er waren. Met genoegen kijk ik ook terug op het Paasontbijt, weer geweldig georganiseerd door een aantal gemeenteleden. Al met al een prachtige Pasen en een vooruitzicht naar het Pinksterfeest.

Afgelopen zaterdag is mevrouw H.W. van der Gaag – Westhoff (Windmolen) gevallen en opgenomen in het ziekenhuis van Delft. Gelukkig heeft zij geen botbreuken opgelopen. Het ging de laatste tijd al minder met de gezondheid van Riek. We hopen dat ze haar in het ziekenhuis weer wat kunnen ‘oplappen’ en wensen haar veel sterkte en Gods ontfermende nabijheid toe. Toen ik vorige week maandag de heer J.W.R. Sep (Belgiëlaan te Zoetermeer) opzocht in het Langeland Ziekenhuis, was hij gelukkig weer redelijk hersteld. Joop vertelde mij dat hij de volgende dag uit het ziekenhuis zou worden ontslagen. Ik ga ervan uit dat dit dan ook is gebeurd. We wensen Joop toe dat hij weer wat aansterken mag in de komende periode en natuurlijk de zegen van de Here God.

Was ik enkele weken geleden bij een jubilerend echtpaar op visite geweest, ontdek ik bij thuiskomst dat ik mijn bril was vergeten. Nou heb ik wel meer brillen, maar deze behoort tot mijn favorieten, niet in de laatste plaats omdat ik er gewoon goed mee lezen kan. Ik nam me voor om in de loop van de week weer even bij het echtpaar langs te gaan om te vragen of zij de bril ook daadwerkelijk hadden gevonden. Dit bleek echter niet nodig te zijn. De volgende dag al vond ik op de deurmat een envelop met inhoud: Mijn bril en een mooie gift voor onze gemeente. Ik dacht en denk: “Ik moet op volgende huisbezoeken mijn bril maar vaker vergeten…….”

De militie Allied Democratic Forces (ADF) heeft een bloedbad onder christenen in de Democratische Republiek Congo aangericht. Bij aanvallen op de dorpen Mukondi, Kirindera en Muvulya zijn veertig tot zeventig christenen in koelen bloede vermoord.
Dat melden ooggetuigen, het persagentschap AP en de radicaalislamitische zender Amaaq. De slachtpartijen vonden tussen 7 en 11 maart plaats in de provincie Noord-Kivu, in het wetteloze noordoosten van de Democratische Republiek Congo.
De radicaalislamitische ADF, nauw verwant aan IS, liet op 9 maart in een verklaring weten “christenen te hebben vermoord” met geweren, messen en machetes. In Mukondi werden zeker veertig christenen, onder wie vijftien kinderen, om het leven gebracht. Hun huizen werden in brand gestoken.
Afgelopen zaterdag vermoordden ADF-rebellen in Kirindera ten minste 22 christenen en verwoestten een kliniek, hotel en ziekenhuis, vertelde een ooggetuige aan Open Doors. Na een handvol motorfietsen in brand te hebben gestoken, plunderden de overvallers de plaatselijke apotheek.
Ook een kerkleider zei dat bij drie verschillende aanslagen vorige week minstens 69 gelovigen zijn vermoord en een onbekend aantal is ontvoerd. Dominee Gabriel (niet zijn echte naam) bevestigde dat in Kirindera tientallen christenen zijn vermoord. “Mogelijk nog veel meer. Christenen zijn gevlucht naar veiliger oorden, maar de kerk is in gevaar. Bid voor ons.”

Talloze milities
Het geweld heeft de afgelopen maand meer dan 300.000 Congolezen op de vlucht gejaagd, aldus de Verenigde Naties. De VN zeggen dat behalve ADF ook de meer nationalistische M23-rebellengroep verantwoordelijk is voor de toegenomen instabiliteit en onveiligheid. Uit een zeer recent rapport komt naar voren dat meer dan 120 milities de bevolking in Noordoost-Congo terroriseren.
Hoewel DR Congo overwegend christelijk is, staat het land op de 37e plaats van de Ranglijst Christenvervolging. Meer dan 90 procent van de circa 112 miljoen Congolezen is christen.

Wilt u voor deze en andere vervolgde Christenen bidden kom dan op dinsdag 25 april naar de voorzaal van de kerk. aanvang is 9,30 uur en we bidden ook voor gemeentelden die dat nodig hebben . Iedereen is welkom!

Marion van der Plaat en Jan de Buijn