Zondag 25 februari 2024 (3e Lijdenszondag)
10.00 uur: Ds. T. Wegman uit Zeist
Dienstdoende ouderling: Dhr. Jan Torn

19.00 uur: Ds. L. van Rikxoort uit Alphen a/d Rijn
Dienstdoende ouderling: Dhr. Teus van der Plaat

Bericht van ds. Henzen

In de morgendienst van zondag 25 februari hoopt ds. T. Wegman (emeritus te Zeist) voor te gaan. Door de jaren heen inmiddels een bekend gastvoorganger.
In de avonddienst hopen we ds. L. van Rikxoort (mijn 2e opvolger in de Adventskerk te Alphen aan den Rijn) te ontmoeten.
Beide diensten van harte aanbevolen.

Met veel dankbaarheid kan ik terugzien op mijn afscheid, afgelopen zondagmorgen. Wat was ik blij verrast door de prachtige opkomst en wat genoot ik ervan om nog een laatste keer als dominee van Wateringen-Kwintsheul en Wateringse Veld voor te gaan. De Here God heeft me in deze gemeente veel gegeven; gezegend door Hem mocht ik van die zegen uitdelen. In het lied na de zegen zongen we elkaar toe: ‘Ik heb je lief met de liefde van de Heer’. Zo was het, zo is het en zo zal het blijven, ook nu ik over enkele weken dominee in het Zeeuwse Wemeldinge mag zijn.

Fijn dat het de laatste weken ‘rustig’ is. Van ziekenhuisopname is mij niets bekend. We leven mee met de (chronisch) zieken thuis en bidden voor hen en voor elkaar.

Bij het afscheid nemen van mijn gemeente hoort ook een laatste ‘Pleinpraat’. Ik houd het kort, maar wil u in Wateringen, Kwintsheul, Wateringse Veld en het bredere Westland laten weten dat ik altijd met plezier verslag heb gedaan van wat mij in de voorafgaande week was overkomen. Vaak met een knipoog en/of een kwinkslag en soms in alle ernst passeerden allerlei soorten gebeurtenissen de revue. Velen van u lieten mij weten trouwe lezers te zijn, in het kader van de social media zou je nu zeggen dat ik veel ‘volgers’ of ‘vrienden’ had. Vreemd trouwens om Wateringen en de regio te gaan verlaten, zeker omdat ik me in de loop van de ruim 12 jaar echt een beetje ‘Westlander’ ben gaan voelen. Nu dus van Wateringen naar Wemeldinge; in klank lijkt het op elkaar, maar afstand en het verschil in omgeving is groot en mij nog grotendeels onbekend. Ook in mijn nieuwe gemeente hoop ik een goede tijd tegemoet te gaan. Rest mij u en jullie van harte toe te wensen dat de Here God jullie zegenen zal en dat jullie tot zegen mogen zijn zowel intern (binnen de kerk) als naar buiten gericht. We hebben elkaar en de ‘wereld’ tenslotte een hoop goed nieuws te vertellen!

Een laatste groet vanuit de pastorie aan Het Plein. Maar…. in Christus blijven we verbonden.

Open Doors Wateringen
 Nigeria staat internationaal bovenaan als het gaat om dodelijk geweld tegen christenen. Uit cijfers van de Ranglijst Christenvervolging blijkt dat in 2022 zo’n vijfduizend Nigeriaanse christenen zijn vermoord. Ook het nieuwe jaar begon bloedig in Nigeria: afgelopen week zijn ten minste 41 christenen vermoord en tientallen ontvoerd in Kauro en Kajuru in de zuidelijke staat Kaduna, zo meldde de christelijke nieuwssite Morning Star News.
Ooggetuigen zeiden dat gewapende bandieten in koelen bloede kinderen, vrouwen, mannen en ouderen doodschoten. Het Nigeriaanse leger zou een terroristenkamp hebben aangevallen. “Maar nabijgelegen gemeenschappen ervaren nooit vrede”, liet CAN-voorzitter John Hayab in een verklaring weten.
In de noordoostelijke deelstaat Yobe slachten islamitische extremisten vrijdag 14 christenen af, onder wie predikant Luka Levong die volgens ooggetuigen in de kerk werd vermoord. Inwoners zeiden dat de aanvallers hoorden bij ISWAP, een terreurbeweging die gelieerd is aan IS. Vlak voor de jaarwisseling kwamen in de staat Taraba 8 christenen door geweld om het leven.

Wilt u voor deze en andere vervolgde Christenen bidden, kom dan op dinsdag 27 februari naar de voorzaal van de pleinkerk. Aanvang 9.30 uur.

Iedereen is welkom!

Namens de werkgroep,