Zondag 7 augustus 2022

Dienstdoende ouderling: Dhr. Jan de Heer

19.00 uur: Ds. J. Maasland uit Den Haag
Dienstdoende ouderling: Dhr. Jan de Heer

In memoriam Marinus van der Gaag.
Op 18 juli is in verpleeghuis De Kreek in ’s-Gravenzande overleden de heer Rien van der Gaag in de leeftijd van 83 jaar.
Op de rouwkaart een toepasselijke afbeelding met een timmerman en een gedicht van Jan Luyken.

Ja, een timmerman is gestorven, want Rien van der Gaag wás timmerman. Timmerman, – het was zijn wezen, wat deed hij het ontzettend graag. Heel veel mensen kennen Rien dan ook als de timmerman.
Velen heeft hij geholpen als er iets gerepareerd moest worden, Rien stond altijd voor je klaar. Rien was ook de scheepstimmerman in de kerk. Hij deed het overigens niet om zichzelf op de borst te slaan; geen eerzucht. Nog niet eens zo lang geleden is iemand met een scootmobiel door de gesloten glazen deur gereden. Toen Rien de schade zag, zei hij onmiddellijk: “Ik zal eens kijken of ik nog een paar planken heb.” Tot het laatst zag je zijn handen gaan – in z’n hoofd was hij aan het timmeren. Rien was ook volgeling van dé Timmerman – volgeling van Jezus die waarschijnlijk ook zo’n tien jaar timmerman is geweest; zijn vader Jozef was het namelijk ook.

Het geloof was belangrijk voor Rien. Wat heeft hij zich geweldig ingezet voor onze hervormde gemeente – bij elkaar 17 jaar ouderling geweest. Hij en zijn vrouw trouwe gemeenteleden. Met interesse heeft Rien deelgenomen aan de bijbelstudiekringen. Hij was bijbels goed onderlegd.

Rien komt uit een groot gezin, geboren aan het Oosteinde. Aanvankelijk waren er 11 kinderen. Na de lagere school ging Rien naar de ambachtsschool. Rien heeft gewerkt van zijn 14e tot zijn 63e.

Een timmerman is gestorven, maar nog belangrijker, de echtgenoot van Klazien is overleden, de (schoon)vader van Kees en Marion en de opa van Rianne en Leon. Zij moeten verder met een lege plaats in de familie.

De laatste levensperiode van Rien is niet gemakkelijk geweest. Naar zijn vrouw en kinderen toe was hij altijd optimistisch, maar tegen de zusters van De Kreek heeft hij wel eens gezegd: “Van mij hoeft het niet meer”.

God heeft Rien thuisgehaald.

In de afscheidsdienst op vrijdag 22 juli hebben we o.a. nagedacht over de trouwtekst van Rien en Klazien uit de brief aan Efeziërs, hoofdstuk 3: 17: “opdat Christus door het geloof in uw harten woning make”. We spreken de bede uit dat God kracht geeft aan Klazien, de kinderen en kleinkinderen.

ds. Bart Schoone.