Zondag 12 maart 2023 (4e Lijdenszondag)
10.00 uur: Ds. L. van Rikxoort uit Alphen a/d Rijn (Zangdienst)
Dienstdoende ouderling: Dhr. Alec Hollebrandse

19.00 uur: Ds. A.B. Vroomans uit Rijnsburg
Dienstdoende ouderling: Dhr. Alec Hollebrandse

In het afgelopen nummer van ‘Samen’ heb ik helaas verzuimd iets te schrijven over de gebedsdienst voor gewas en arbeid van afgelopen woensdag 8 maart. Een dienst die mij in een van oudsher tuindersgemeenschap steeds verbaast door een lage opkomst. Weten ‘juist wij’ niet hoe afhankelijk we zijn van bijstand van ‘Boven’? Of is het misschien juist wel door alle techniek van klimaatbeheersing, bemesting en bestrijding dat we denken dat we het zelf in de hand hebben? Belangrijk om bij dit thema eens stil te staan.
In de morgendienst van zondag 12 maart hopen we ds.  L. van Rikxoort (Adventskerk te Alphen aan den Rijn) als gastvoorganger te begroeten. Dit zal een zangdienst zijn, waarin we middels liederen en lezingen het lijden van Jezus gedenken. Een vocale bijdrage wordt geleverd door sopraan Annemieke Rademaker.
In de avonddienst hoopt ds.  A.B. Vroomans uit Rijnsburg voor te gaan. Beide diensten van harte aanbevolen.

Als alles volgens planning is verlopen heeft de heer S. van der Meer (Beresteinlaan te ’s-Gravenhage) afgelopen maandag een operatie aan zijn gebroken pols gehad. Met ‘een plaatje en schroeven’ hoopt men het gewricht weer zodanig in het fatsoen te krijgen dat Sjoerd het weer zo goed mogelijk zal kunnen gebruiken. Best wel ingrijpend gevolg van een struikelpartij….. We wensen Sjoerd een voorspoedig herstel en revalidatie toe.

Vorige week donderdag 2 maart waren Linda en ik bij de WK-afstanden in ‘Thialf’ te Heerenveen. De twee tickets had ik ter gelegenheid van mijn 60e verjaardag van de kinderen gekregen. Begin van de middag ‘togen’ we naar het ons bekende en vertrouwde Friese land om via Amsterdam, Almere, Lelystad, Emmeloord en Joure op de plaats van bestemming te komen. Mooi om dit ‘event’ eens mee te maken (mijn laatste keer was de EK in januari 1988 in Den Haag). Van Linda kreeg ik een oranje pet op het hoofd gedrukt met daarop twee ogen bevestigd. Dat extra paar kon ik goed gebruiken om de schaatsers constant te kunnen volgen: Met het ene paar ogen keek ik naar rechts, met het andere naar links……. Prachtige ritten gezien en mooi om Irene Schouten  tweede te hebben zien worden op de 3 kilometer en Patrick Roest op de 5- te hebben zien winnen. En verder bewoog ik maar wat mee op het ritme van muziek en klapsalvo’s. Na de teamsprint was het een kwestie van geduld om eerst uit het stadion, vervolgens bij de auto en dan nog op de snelweg te komen. Ruim een half uur na middernacht kwamen we thuis na het opdoen van een geweldige ervaring. Wat dat laatste betreft (persoonlijk natuurlijk) volg je de schaatssport het beste op de televisie, maar ga je naar Thialf voor de sfeer. Daar kunnen vele voetbalfans nog een hoop van leren.

Pleinkerk zangdienst zondag 12 maart om 10.00 uur.
Zondag 12 maart is de vierde zondag in de Lijdenstijd vóór Pasen. In de ochtenddienst zullen gedeeltes uit het evangelie klinken, waarin Jezus met zijn leerlingen op weg gaat naar Jeruzalem om het Pascha te vieren. In het bijzonder zal de lijdensgang van de Heer Jezus worden gevolgd en bezongen.
Naast veel samenzang zal sopraan Annemieke Rademaker enkele bekende passieliederen zingen. Zij treedt regelmatig op als soliste met o.a. werken van J.S. Bach.
Voorganger is gastpredikant ds. Rikxoort uit Alphen a/d Rijn. Jan van Westenbrugge bespeelt het orgel en begeleidt samenzang en soliste.

We heten u van harte welkom.

De liturgiecommissie