Kerkdiensten in De Smidse

10.00 uur:  Ds. F.J. van Harten uit Den Haag
Dienstdoende ouderling: Dhr. Teus van der Plaat

19.00 uur: Geen dienst

Dominee van Harten is een bekend en graag gehoorde predikant binnen onze gemeente.

Zondag 25 augustus 2024
10.00 uur:  Dhr. R. van Elk uit Reeuwijk
Dienstdoende ouderling: Dhr. Jan de Heer

19.00 uur: Ds. J. Maasland uit Den Haag (Zangdienst)
Dienstdoende ouderling: Dhr. Jan de Heer

Zondag 25 augustus zullen we weer 2 diensten hebben, de vakantie is weer voorbij. De kinderen gaan weer naar school en het ‘gewone’ leven gaat weer beginnen. Om 10 uur zal voorgaan dhr. Van Elk uit Reeuwijk. Voor ons een onbekende naam, dus ik zou zeggen: “We laten ons verrassen”. In de avonddienst gaat voor ds. J. Maasland uit Den Haag. Het is de bedoeling dat dit een zangdienst zal zijn. Kom dus allen en zing mee…………..

Berichten van ds. Bart Schoone

Te pas en te onpas: Jezus!
Geruime tijd geleden (dat was op 21-1-’17) kreeg ik een overdenking toegestuurd van een collega. Deze collega ergert zich mateloos aan mensen die te pas en te onpas “Jezus” roepen. En dat dan ‘gewoon’ als een stopwoord of als uitroep. Je hoort het dagelijks om je heen. U zult het soms misschien ook wel eens horen. Er wordt geroepen “Jezus” en dan vaak met een uitroepteken erachter. En dan denk je: Had hij of zij niet iets anders kunnen zeggen? Hij of zij moet in de meeste gevallen niets van Jezus hebben. Dan vertelt de dominee, die mij zijn overdenking deed toekomen, het volgende: Op de reformatorische school in Rotterdam, waar ik naar toe ging, werd de naam van Jezus met eerbied genoemd. Maar toen ik naar het MBO ging was dat wel anders. Ik herinner me, dat we het vak godsdienst kregen en een medeleerling in de klas riep: “Jezus!” Niet als een antwoord op een vraag van de godsdienstdocent. Zo van: “Wie zou dat gezegd kunnen hebben?”  Maar als krachtterm. Die docent –  hij werd later dominee en is nu emeritus –  zei toen (ik vergeet het nooit meer): “Precies, daar gaat het om!”
Tot zo ver het citaat uit zijn aan mij toegestuurde overdenking. En nu komt het! Die student op het MBO werd later predikant van de protestantse wijkgemeente Heemse-West en de gereformeerde kerk te Mariënberg-Hardenberg. Tegenwoordig is hij predikant in Alphen a.d. Rijn, zijn naam: ds. Leo van Rikxoord. En die leraar was ondergetekende. Van die opmerking kan ik me overigens niets meer herinneren. Maar wat zou het toch fijn zijn als de Naam van Jezus enkel en alleen met eerbied genoemd werd.

Pastoraat

Mevrouw Seeske van der Zwaag heeft een hele nare val gemaakt. Eerst is ze in het Westeinde ziekenhuis opgenomen – al snel was er een plaatsje voor haar in Sammersbrug. Ze verblijft momenteel op afdeling Anemoon, kamer 38. Het adres van Sammersbrug is Lichtenbergweg 150, 2532 AK Den Haag. De heer Thomas van der Gaag, Slangekruid 87, 2681 XR Monster, heeft rugklachten. Deze worden onderzocht maar de uitslag laat nog even op zich wachten. Mevrouw Ada Vellekoop, Lange Weteringkade 28b Kwintsheul, zal 9 augustus een nieuwe knie krijgen. We leven mee met Marja Kamstra en naasten; een zus van Marja is overleden. En dan tenslotte een verheugend bericht: de heer Hans Groenewegen mag 9 augustus ‘eindelijk’ weer naar zijn eigen huis terugkeren. Met hem zijn we dankbaar! Voor genoemde zieken bidden we om kracht en om rust

Huwelijksjubileum.
Op 22 augustus mogen de heer en mevrouw G.M. van der Pol – L.J. de Rooij gedenken dat zij 55 jaar geleden in het huwelijk zijn getreden. Hun adres is: Het Tolland 26, 2291 VS, Wateringen. Wij willen dit bruidspaar van harte feliciteren.

Ten slotte
Voor u allen weer een hartelijke groet en tot over 14 dagen!!

Bart Schoone.

Kerkelijk bureau
Dhr. Jan Ditewig draagt zijn werkzaamheden op/van het kerkelijk bureau m.i.v. 1 september a.s. over aan Miranda Bennink.

Agenda 15 augustus t/m 4 september (overgenomen uit de agenda van de kerkapp)
Heeft u een activiteit die niet in de kerkapp staat maar die u wel genoemd wil hebben in dit blad, dan kunt u deze doorgeven aan de scriba, email; scriba@plein5.nl

• Woensdag 21 augustus;  10.00 uur – koffieochtend in De Smidse

Psalm 75
Om Gods wonderen te kunnen vertellen, moeten we ze eerst kennen, weten welke wonderen Hij deed. Daar moeten we ons blijvend in verdiepen. Niet zomaar even een keer, maar iedere dag zien we de wonderdaden van onze grote God. Wonderen in de natuur en in de genade. Wonderen van Zijn macht en van Zijn wijsheid en vooral van Zijn liefde. Die Hij aan anderen deed en die Hij aan ons doet. Wonderen die Hij vroeger deed en die Hij nu doet. En we mogen God daarvoor loven en danken, bv in onderstaand lied.

De verzen 1 en 7 zijn lofverzen

U alleen, U loven wij,
U loven wij, onze Heer,
want uw naam zo rijk van eer
is tot onze vreugd nabij.
Men vertelt in heel het land
al de wond’ren van uw hand.

God is ’t die ik loven zal,
ik loven zal als mijn Heer.
Ik vermeld zijn roem en eer,
ik bewerk der bozen val.
Al wie in Gods recht gelooft,
gaat met opgeheven hoofd.

Christine Bosma, scriba